Muumion paluu - muinaisegyptiläiset aiheet elokuvissa
© Kalevi Mikkonen 2019
Vuonna 1922 englantilainen arkeologi Howard Carter löysi Luxorin länsirannalta Kuninkaiden laaksosta lähes
ryöstämättömän kuningas Tutankhamenin haudan. Löytö oli kansainvälinen
sensaatio, jonka vaikutuksesta egyptomania ja erityisesti tutmania levisivät
kulovalkean tavoin silloiseen maailmaan. Egyptomania ilmeni lukuisilla
elämänaloilla aina tanssisalonkien cakewalk-tanssista, naisten muotivaatteista
ja koruista arkkitehtuuriin asti.
Howard Carter. (Kuva: Public domain.)
Vuonna 1923 Carterin
kaivaukset rahoittanut ja hänen kanssaan ensimmäisenä hautaan tunkeutunut
56-vuotias lordi Carnarvon kuoli äkillisesti kairolaisessa hotellissa
ilmeisesti hyttysen piston jälkiseurauksena tulleen tulehduksen aiheuttamaan
kuumeeseen. Pian tämän jälkeen alkoivat puheet faraon kirouksesta, joka olisi
aiheuttanut Carnarvonin kuoleman. Kirjailija Sir Arthur Conan Doyle vielä
lisäsi vettä myllyyn levittämällä tarinaa pappien faraon suojelemiseksi
luomasta pahasta hengestä, joka oli voinut aiheuttaa Carnarvonin kuoleman. Omituiset
sattumat vielä lisäsivät mystisyyttä, sillä samaan aikaan kuin Carnarvon kuoli,
Kairon valot sammuivat sähkökatkoksen takia ja hänen Englannissa olevan
koiransa kerrottiin kuolleen samalla hetkellä kuin isäntänsä. Seuraavien
vuosien aikana useat haudan avaamisen kanssa tekemisissä olevat henkilöt
kuolivat yllättäen, mikä piti tarinaa elossa. Itse Howard Carter, joka
ensimmäisenä tunkeutui Tutankhamenin hautaan, eli ihan normaalipituisen elämän
ja kuoli vasta vuonna 1939 64-vuotiaana. Todellisuudessa haudassa ei ollut
mitään kirjoitettua kirousta.
Myös elokuvateollisuus
tarttui faraon kirous -aiheeseen vuonna 1932, jolloin sai ensi-iltansa
Universal Studios -yhtiön kauhuelokuvien klassikko nimeltään Muumio (The Mummy,
USA 1932, 73m). Tämä Karl Freundin ohjaama ja kauhuelokuvien tähden Boris
Karloffin tähdittämä mustavalkoinen äänielokuva kertoi tarinan, jossa
arkeologien esiinkaivama aikoinaan elävältä haudattu Im-Ho-Tep -niminen muumio
(Karloff näytteli muumiota) herätettiin vahingossa loitsun avulla henkiin.
Muumio pyrki herättämään henkiin myös muinaisen rakastettunsa, jonka kuolema
oli alunperin aiheuttanut hänen kurjan kohtalonsa. Muumio kuitenkin iski
silmänsä erään diplomaatin nuubialais-englantilaiseen tyttäreen, joka
erehdyttävästi muistutti muumion muinaista rakastettua. Nykyisin kulttielokuvan
maineen saavuttanut Muumio sai vaikutteensa Tutankhamenin hautalöydöstä ja sen
tapahtumat myös sijoitettiin Egyptiin. Helen
Grosvenorin ja muinaisen prinsessan osia näytteli Zita Johann. Tämä suuren
suosion saanut kirousteema on sittemmin poikinut lukuisia kauhuelokuvia aina
nykypäiviin saakka.
Muumio -elokuvan mainosjuliste. (Kuva: Public domain)
Muumiota näytteli englantilainen kauhuelokuvien tähti Boris Karloff (oikealta nimeltään William Henry Pratt). (Kuva: Public domain)
Mainoskuva Muumio -elokuvasta. (Kuva: Public domain)
Mainoskuva Muumio-elokuvasta. Kuvassa Karloff ja Johann. (Kuva: Public domain)
Rovaniemeläisen elokuvateatteriin Kino Inariin liittyy Boris Karloffiin liittyvä hupaisa
anekdootti. Vielä 1970-luvun alussakin elokuvateatteri Kino
Inarissa työskenteli vahtimestari, jonka ei koskaan nähty hymyilevän, mutta
joka muistutti hyvin paljon Karloffia. Niinpä pojat antoivat tälle
kivikasvoiselle ja ilmeettömälle henkilölle, jonka oikeaa nimeä en tässä paljasta, lempinimen Boris. Toisinaan häntä
kutsuttiin myös “muumioksi”! Ehtipä tämä Boris vuosien varrella repiä
elokuvalipun kannan monta kertaa myös minun ostamastani lipusta.
Freundin Muumio ei
kuitenkaan ollut ensimmäinen muinaisegyptiläistä aihetta käsittelevä elokuva. Toinen
muinaiseen Egyptiin liittyvä suosittu aihe on kuningatar Kleopatra. Kaikkein
ensimmäinen muinaiseen Egyptiin ja Kleopatraan ja Marcus Antoniukseen liittyvä
elokuva oli mykkä lyhyt filmi Antony and Cleopatra (USA 1908, 10m). Elokuvan
pääosissa olivat Maurice Costello ja Florence Lawrence. Jo vuonna 1912 tehtiin
Charles L. Gaskillin ohjaama täyspitkä mykkäelokuva Cleopatra (USA, 88m). Tätä
elokuvaa mainostettiin aikoinaan “maailman kauneimmaksi koskaan tehdyksi
elokuvaksi”. Pääosaa esitti elokuvan tuottaja itse eli Helen Gardner. Elokuvan täydellinen restauroitu ja
uudella musiikilla tehty Turner Classic Movies -versio tuli esitettäväksi
vuonna 2000.
(Kuva: Public domain)
Ensimmäinen Euroopassa tehty muinaiseen Egyptiin liittyvä elokuva
oli italiainen versio samasta aiheesta. Enrico Guazzonin ohjaama elokuva
Marcantonio e Cleopatra (Italia 1913) valmistui vuonna 1913. Mykkäelokuvan
pääosissa olivat Amleto Novelli ja Gianna Terribili-Gonzales. Seuraava
Cleopatra (USA 1917, 125m) tuli teattereihin vuonna 1917. Mykkäelokuvan ohjasi
J. Gordon Edwards. Nimiosaa esitti Theda Bara. Elokuvasta ei ole säilynyt kuin
katkelmia. Kleopatra-aihe on ollut sen jälkeenkin suosittu elokuvantekijöiden
joukossa, kuten tästäkin artikkelista selviää.
Ensimmäisen eurooppalaisen Kleopatra-elokuvan englanninkielinen mainos Popular Electricity Magazinessa vuonna 1913.
(Kuva: Public domain)
Theda Bara esitti Kleopatraa vuonna 1917. Elokuvan täyttä kopiota ei ole tiettävästi löydetty. (Kuva: Public domain)
Cecil B. DeMille ohjasi vuonna
1923 mykkäelokuvan Kymmenen käskyä (The Ten Commandments, USA 1923, 136m), joka
kertoi raamatullisen tarinan Mooseksesta ja israelilaisista, jotka Mooses
johdatti pois Egyptistä. Elokuvan massiiviset joukkokohtaukset ja silloisen
tuoreen egyptologisen tietämyksen mukaiset obeliskin pystytykset ja muut
yksityiskohdat avasivat suurelle yleisölle aivan uudenlaisen kuvan muinaisen
Egyptin historiaan. Elokuvan pääosassa olivat Theodore Roberts (Mooses),
Charles De Roche (Ramesses), Estelle Taylor (Miriam, Mooseksen sisar) ja Julia
Faye (Nefertari).
Vuoden 1923 Kymmenen käskyä -elokuvan mainosjuliste. (Kuva: Public domain)
DeMille teki elokuvasta vuonna 1956 myös hänen viimeiseksi elokuvakseen jääneen lähes nelituntisen
uuden värispektaakkelin Kymmenen käskyä (The Ten Commandments, USA 1956, 220m), jossa pääosissa
näyttelivät Charlton Heston (Mooses),
Yul Brunner (Ramesses) ja Anne Baxter
(Nefertari). Elokuvaa mainostettiin
aikoinaan elokuvateollisuuden historian mahtavimpana tapauksena! Osa näyttelijöistä ja kuvaustiimistä oli ollut mukana jo vuoden 1923 versiossa. DeMille teki
myös Oscar-palkinnon saaneen version egyptiläisen kuningattaren Kleopatran
elämänvaiheista (Cleopatra, USA 1934, 100m) ja hänen suhteistaan Julius
Caesariin ja Marcus Antoniukseen. Elokuvan pääosissa olivat Claudette Colbert
(Kleopatra), Warren William (Julius Caesar) ja Henry Wilcoxon (Marcus Antonius).
Claudette Colbert Kleopatrana vuoden 1934 versiossa. (Kuva: Public domain)
Kauhuelokuvan egyptiläinen
muumio palasi valkokankaalle vuonna 1940, jolloin esitettiin Christy Cabannen
ohjaama mustavalkoinen Muumion käsi (The Mummy’s Hand, USA 1940, 66m). Elokuva
kertoi ryhmästä arkeologeja, jotka etsivät erään prinsessan kadonnutta hautaa.
Hautaa vartioi kuitenkin, kuinka ollakaan, elävä muumio. Tätä elokuvaa seurasi
sitten kolmen elokuvan trilogi, jonka aloitti Harold Youngin Muumion hauta (The
Mummy’s Tomb, USA 1942, 71m). Seuraavaksi ilmestyi Reginald Leborgin ohjaama
Muumion haamu (The Mummy’s Ghost, USA 1944, 61m) ja lopuksi Leslie Goodwinsin
ohjaama Muumion kirous (The Mummy’s Curse, USA 1944, 62m). Pääosaa, eli muumio
Kharista, näissä mustavalkoisissa elokuvissa Tom Tyler ensimmäisessä ja Lon Chaney jr. kolmessa seuraavassa. Toisen
maailmansodan aikana ilmestyi myös ensimmäinen brittiläinen
muinaisegyptiläiseen aihepiiriin liittyvä elokuva, sillä Herbert Wynnen ohjaama
musiikkikomedia Taikayö (A Night of Magic, Iso-Britannia 1941, 56m) kertoi
tarinan, jossa mies sai haltuunsa 3000 vuoden ikäisen muumion, joka osoittautui
kauniiksi egyptiläiseksi prinsessaksi.
Toisen maailmansodan
jälkeen sekä muinaista Egyptiä käsittelevät historialliset elokuvat että
nykyaikaan sijoitetut arkeologielokuvat olivat varsin suosittua ajanvietettä.
Gabriel Pascal avasi pelin ohjaamallaan elokuvalla Caesar ja Kleopatra (Caesar
and Cleopatra, Iso-Britannia 1946, 138m). George Bernard Shawn näytelmään
perustuvan historiallisen elokuvan pääosissa näyttelivät Claude Rains (Julius Caesar), Vivian Leigh (Kleopatra) ja Stewart Granger (Apollodoros). Vaikka näyttelijät
saivatkin suorituksistaan hyvät arvostelut, itse filmiä pidettiin liian pitkänä
ja pitkästyttävänä. Tästä Shawn tekstiin perustuvasta elokuvasta tehtiin
paremmat arvostelut saanut uusintaversio (Caesar and Cleopatra, Iso-Britannia
1976, 90m), jonka ohjasi James Cellan Jones. Pääosissa näyttelivät tällä kertaa
Alec Guinness (Caesar) ja Geneviève
Bujold (Kleopatra).
Kleopatra-aihe kiinnosti
uudelleen myös amerikkalaisia elokuvantekijöitä, sillä DeMillen Kleopatrasta
oli kulunut jo liikaa aikaa. William Castle ohjasi historiallisen draaman
Niilin käärme (Serpent of the Nile, USA 1953, 81m), jossa käsitellään
Kleopatran ja Marcus Antoniuksen traagista rakkautta, tosin tahattoman
koomisesti. Pääosissa Rhonda Fleming (Kleopatra)
ja Raymond Burr (Marcus Antonius). Fernando
Cerchio puolestaan ohjasi historiallisen draaman Kleopatran tytär (Cleopatra’s
Daughter, italiaksi: Il sepolcro dei re, Italia-Ranska 1960, 109m), joka
käsitteli egyptiläisen hovin juonitteluja. Pääosissa esiintyivät Debra Paget, Ettore
Manni, Robert Alda ja Erno Crisa.
Vuoden 1963 spektaakkelin mainosjuliste. (Kuva: Public domain)
Varsinainen spektaakkeli
oli kuitenkin Joseph L. Mankiewiczin ohjaama mammuttimainen, neljä tuntia ja
kolme minuuttia kestävä Kleopatra (Cleopatra, USA 1963, 248m). Ohjaajan versio
oli vieläpä kuusituntinen! Pääosan esittäjien Elizabeth Taylorin (Kleopatra) ja Richard Burtonin (Marcus Antonius) elokuvan teon aikana
säihkynyt romanssi keräsi varmasti vähintään yhtä paljon huomiota kuin itse
elokuva. Toista miespääosaa (Julius
Caesar) esitti Rex Harrison, joka on sittemmin lainannut äänensä Gizan
suurelle sfinksille pyramidien luona turisteille esitettävässä sound &
light -showssa. Yltäkylläisissä väreissä loistava ja huikeilla yksityiskohdilla
paistatteleva neljän Oscarin elokuva oli aikoinaan maailman kallein elokuva,
joka miltei romahdutti tuottajayhtiö 20th Century Foxin talouden. Elokuva
tuotti kyllä 57,7 miljoonaa dollaria, mutta tuotantokustannukset olivat 44
miljoonaa dollaria. Fox pääsi voitolle ainoastaan myymällä elokuvan TV-oikeudet
ABC-yhtiölle. Monien mielestä liian pitkä ja tylsä elokuva vaatii katsojaltaan
lähes arkeologin pitkäjänteistä kestokykyä, mutta palkitsee lopulta
kärsivällisen katsojan. Elokuvan TV-versio on toki lähes tuntia lyhyempi.
Brittien vastaus tälle elokuvalle oli Gerald Thomasin ohjaama komedia nimeltä
Carry on Cleo (Iso-Britannia 1964, 92m), jossa pilailtiin Taylorin ja Burtonin
romanssin ja itse elokuvan tekemisen kustannuksella.
Elizabeth Taylor Kleopatrana. (Kuva: Public domain)
Kleopatra palasi kuvioihin
jälleen 1970-luvulla, jolloin valmistui Charlton Hestonin ohjaama
historiallinen televisiodraama Antonius ja Kleopatra (Antony and Cleopatra,
Iso-Britannia-Espanja-Sveitsi 1972, 160m). Heston näytteli itse Marcus Antoniusta, Hildegard Neil (Kleopatra) ja Eric Porter olivat muissa
pääosissa. Pitkähkö elokuva kärsi rahoitusongelmista. Samoihin aikoihin myös
britit tekivät saman nimisen historiallisen TV-elokuvan (Antony and Cleopatra,
Iso-Britannia 1974, 161m), jonka pääosissa näyttelivät Richard Johnson (Marcus Antonius) ja Janet Suzman (Kleopatra). Elokuvan ohjasi Jon
Scoffield. Vuonna 1999 Yhdysvalloissa tehtiin jälleen samaan aiheeseen liittyvä
kolmiosainen TV-minisarja Kleopatrasta (Cleopatra, USA 1999, 177m), jossa
pääosissa Leonor Varella (Kleopatra),
ex-Bond Timothy Dalton (Julius Caesar)
ja ”Mustanaamio” Billy Zane (Marcus
Antonius). Sarja on varsin viihdyttävä eikä kulisseissakaan ole pahemmin
tingitty.
Historiallisen draaman
yhtenä suomalaisittain merkittävänä virstanpylväänä oli 20th Century
Foxin Darryl F. Zanuckin tuottama ja Michael Curtizin ohjaama laajakangaselokuva
Sinuhe egyptiläinen DeLuxe-väreillä (The Egyptian, USA 1954, 136m). Elokuva perustui, tosin
löyhästi, Mika Waltarin upeaan historialliseen romaaniin "Sinuhe, egyptiläinen".
Valitettavasti pitkähkö elokuva on paikoin lähes sietämättömän tylsä ja
osittain varsin epäonnistuneesti roolitettu. Elokuvan lavasteet ja puvut olivat kuitenkin huomion arvoisia. Alunperin Marlon Brandon piti
näytellä pääroolia, mutta kuvausten jo alettua hän päättikin jäädä pois, koska
ei halunnut näytellä heppua, joka on ensin sankari ja sitten roisto! Lopulliseksi
syyksi hän selitti henkisen rasituksen. Fox haastoi Brandon oikeuteen
sopimusrikkomuksesta vaatien kahta miljoonaa dollaria korvaukseksi, mutta asia
sovittiin myöhemmin. Kerrotaan, että myös Marilyn Monroen piti näytellä Neferneferneferin osaa, mutta tuottaja Darryl F. Zanuck halusi osaan suosikkinsa Bella Darvin.
Elokuvan pääosissa ovat Edmund Purdom (Sinuhe), Jean Simmons (Meryt), Victor Mature (Horemhab), Peter Ustinov (Kaptah) ja Michael Wilding (Akhenaten). Elokuva käsittelee salajuonia ja valtataisteluita muinaisen Egyptin 18 dynastian aikaisessa (1300-luku eKr) hovissa. Lääkäri Sinuhe joutuu sattumalta kuningas Akhenatenin hoviin ja nousee arvossaan, kunnes menettää pakkomielteisessä rakkaudessa kaiken, joutuu kuninkaan epäsuosioon, koska ei ollut paikalle kuninkaan tyttären kuollessa ja luisuu rikkaudesta köyhäksi kiertolaiseksi. Kierreltyään arvostettuna köyhien lääkärinä kymmenen vuotta Sinuhe palaa takaisin kuninkaan hoviin kuninkaan annettua hänelle anteeksi. Hovin juonittelujen jälkeen Sinuhe karkoitetaan Punaisen meren rannikolle, jossa hän viettää lopun ikäänsä kirjoittaen elämäntarinaansa.
Elokuvan pääosissa ovat Edmund Purdom (Sinuhe), Jean Simmons (Meryt), Victor Mature (Horemhab), Peter Ustinov (Kaptah) ja Michael Wilding (Akhenaten). Elokuva käsittelee salajuonia ja valtataisteluita muinaisen Egyptin 18 dynastian aikaisessa (1300-luku eKr) hovissa. Lääkäri Sinuhe joutuu sattumalta kuningas Akhenatenin hoviin ja nousee arvossaan, kunnes menettää pakkomielteisessä rakkaudessa kaiken, joutuu kuninkaan epäsuosioon, koska ei ollut paikalle kuninkaan tyttären kuollessa ja luisuu rikkaudesta köyhäksi kiertolaiseksi. Kierreltyään arvostettuna köyhien lääkärinä kymmenen vuotta Sinuhe palaa takaisin kuninkaan hoviin kuninkaan annettua hänelle anteeksi. Hovin juonittelujen jälkeen Sinuhe karkoitetaan Punaisen meren rannikolle, jossa hän viettää lopun ikäänsä kirjoittaen elämäntarinaansa.
Maailmankirjallisuuteen kuuluvan suurromaanin Sinuhe egyptiläinen kirjoittanut Mika Waltari. (Kuva: Public domain)
Yksi varsin huolellisesti
tehty, mutta miltei tuntemattomaksi jäänyt, historiallinen draama on
puolalaisen Jerzy Kawalerowiczin ohjaama Farao (Faraon, Puola 1966, 175m), joka
on kuvitteellinen kertomus nuoresta kuninkaasta Ramesses XIII, joka joutuu
taistelemaan pappien ja sotilaiden juonitteluja vastaan kuninkaallisessa
hovissa. Pääosaa esittää Jerzy Zelnik (Ramesses
XIII).
Toisen maailmansodan
jälkeen muinaisen Egyptin aihepiiriä on käytetty lukuisissa vähemmän
tunnetuissa kauhuelokuvissa sekä erilaisissa suurenkin menestyksen saaneissa
seikkailu- tai toimintaelokuvissa. Seikkailu/toimintaelokuvissa muinaisen
Egyptin rakennelmat esittäytyvät kulisseina mm. James Bond -elokuvassa
007-Rakastettuni (The Spy Who Loved Me, Iso-Britannia 1977, 126m), Hercule
Poirot -elokuvassa Kuolema Niilillä (Death on the Nile, Iso-Britannia 1978,
140m) ja ensimmäisessä megasuositussa Indiana Jones -elokuvassa Kadonneen
aarteen metsästäjät (Raiders of the Lost Ark, USA 1981, 115m). Egyptologiaan
liittyvä murhamysteeri on puolestaan Sfinksi (Sphinx, USA 1981, 118m), jossa
nuori egyptologi Erica Baron (jota
näyttelee Lesley-Anne Down) joutuu raa’an murhan silminnäkijäksi ja
välikappaleeksi antiikkiesineiden salakuljettajien välisiin kiistoihin. Elokuva
on jännittävä ja mielenkiintoinen Egyptin eksotiikasta ammentava seikkailu.
Hieman tuoreemmista
kauhu/seikkailu -elovista huomiota ovat eniten herättäneet Stephen Sommersin
ohjaama vuoden 1932 klassikkoon tarinallisesti pohjautuva mutta muutoin täysin
nykyaikaistettu versio elokuvasta Muumio (The Mummy, USA 1999, 125m).
Egyptologien joukko herättää jälleen vahingossa henkiin Imhotep-muumion, joka
etsii viittä (!) kanooppiastiaa, joiden avulla hän pyrkii palauttamaan
ruumiinsa ja voimansa. Kiivastahtinen ja erikoistehosteilla (mm. lihansyöjäsittiäiset!) jopa liiaksikin
täytetty elokuva ehkä tyydyttää nykyisen nuoren katsojakunnan toiveita, mutta
klassikoksi tästä versiosta ei ole. Elokuvan pääosissa ovat Brendan Fraser (Rick O’Connell), Rachel Weisz (Evelyn Carnahan) ja Arnold Vosloo (Imhotep). Elokuvan tuotto on tähän
mennessä 336 miljoonaa dollaria.
Iso skarabee-veistos Kairon egyptiläisessä museossa. Pyhä sittiäinen oli Auringon luomisen symboli ja siksi tärkeä otus.
(Kuva: Kalevi Mikkonen)
Tämän elokuvan jatko-osa
myös Stephen Sommersin ohjaama Muumion paluu (The Mummy Returns, USA 2001, 130m)
jatkaa edeltäjänsä hengästyttävillä linjoilla. Edellisestä elokuvasta tutun
arkeologiparin Rickin (Brendan
Fraser) ja Evelynin (Rachel Weisz)
5000 vuotta vanha rannekoru, joka kuului pahalle Skorpioni-kuninkaalle,
aiheuttaa Skorpionin uudelleensyntymisen ja hänen armeijansa uhkaa valloittaa
koko maailman. Myös Imhotep (Arnold
Vosloo) herätetään henkiin. Tietokoneella luodut erikoistehosteet ja luurangot
alkavat kuitenkin kyllästyttää ja elokuvan kiivas tahti väsyttää eikä
mahalaskulta voine välttyä. Avausviikonloppunaan Yhdysvalloissa elokuva
kuitenkin rikkoi siihenastiset ennätykset keräten kaikkien aikojen suurimmat
arkiviikonlopun kassatulot. Kokonaistulot elokuvasta kulut poistettuna on ollut
tähän mennessä 433 miljoonaa dollaria.
Samaan jatkumoon liittyy
Chuck Russellin ohjaama elokuva Skorpionikuningas (The Scorpion King,
USA-Saksa-Belgia 2002, 92m), jossa pääosassa oli Dwayne “The Rock” Johnson.
Elokuva sijoittuu aikaan 5000 vuotta ennen Muumio-elokuvaa ja kertoo
Skorpionikuninkaan noususta valtaan. Elokuvasta on tehty jo kolme jatko-osaa,
jotka kriitikot ovat teilanneet, mutta kassavirta lienee ollut niin vuolas,
että “lehmää ei ollut vielä tarpeeksi lypsetty”. Tämän artikkelin kirjoittajaa
nämä nykyisin mielikuvituksellisilla tehosteilla tehdyt elokuvat eivät
kertakaikkiaan jaksa innostaa tai kiinnostaa.
Dwayne "The Rock" Johnson. (Kuva: Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic, CC BY-SA 2.0)
Näiden lisäksi on viimeisen
15 vuoden aikana tehty useita TV- ja fantasiaelokuvia muinaisen Egyptin
teemoihin enemmän tai vähemmän liittyen, mm. Raamatun kertomuksien pohjalta. Vuonna 2014 ilmestyi 20th Century Foxin tuottama ja Ridley Scottin ohjaama elokuva nimeltä Exodus: Gods and Kings (USA 2014, 150m), jonka pääosissa esiintyvät Christian Bale (Mooses), Joel Edgerton (Ramesses), Aaron Paul (Joosua) ja John Turturro (Seti). Elokuva pohjautuu Raamatun kertomukseen Mooseksesta ja hänen johtamansa Israelin kansan matkasta Luvattuun maahan. Tämä elokuva on pitkälti uusintaversio DeMillen aiemmin mainituista Kymmenen käskyä -elokuvista. Nykyiseen tapaan sitä on tehostettu nykytekniikan visuaalisilla efekteillä ja 3D-ulottuvuudella. Elokuva on aiheuttanut kohua, koska se on kielletty useissa islamilaisissa maissa.
Viimeisimpiä kauhuelokuvia ja vuoden 1932 muumioelokuvan perinnettä jälleen hyödyntävä elokuva on Alex Kurtzmanin ohjaama ja Tom Cruisen, Sofia Boutellan, Annabelle Wallisin ja Russell Crowen tähdittämä elokuva The Mummy (USA 2017, 110m). Siinä amerikkalainen sotilas vahingossa vapauttaa sanoinkuvaamattoman pahan egyptiläisen prinsessan hengen muinaisesta haudasta. Elokuva ei ole nauttinut kriitikkojen suosiota.
Viimeisimpiä kauhuelokuvia ja vuoden 1932 muumioelokuvan perinnettä jälleen hyödyntävä elokuva on Alex Kurtzmanin ohjaama ja Tom Cruisen, Sofia Boutellan, Annabelle Wallisin ja Russell Crowen tähdittämä elokuva The Mummy (USA 2017, 110m). Siinä amerikkalainen sotilas vahingossa vapauttaa sanoinkuvaamattoman pahan egyptiläisen prinsessan hengen muinaisesta haudasta. Elokuva ei ole nauttinut kriitikkojen suosiota.
Muinainen Egypti ja sen tutkimus
on ehtymätön lähde kaikenlaiseen taiteellisuuteen, fantasiaan ja seikkailuihin liittyviin
teoksiin ja elokuviin ja syystäkin! Egyptin kuninkaat, jumalat, pyramidit ja
tietenkin muumiot ovat ainesta, josta menestyselokuvan voi tehdä. Toki aina kannattaa muistaa, että varsinkin Hollywood-tuotannoissa läheskään kaikki yksityiskohdat liittyen muinaisen Egyptin oloihin, tapahtumiin ja henkilöihin eivät perustu tieteellisen tutkimuksen tuloksiin vaan niissä on käytetty reippaasti ns. taiteellista vapautta! Varmasti voi kuitenkin sanoa, että uusia kauhua, romantiikkaa ja eeppisiä tarinoita kuvaavia elokuvia,
jotka jollakin tavalla liittyvät muinaiseen Egyptiin, tullaan jatkossakin
tekemään.
______________
English summary: The return
of the mummy – ancient Egyptian themes in the movies
Late
in 1922 the British archaeologist Howard Carter discovered the tomb of pharaoh
Tutankhamen, in the Valley of the Kings, across the Nile from Luxor in Egypt.
Most of the tombs had been plundered from early times and Tutankhamen’s was the
first to be found almost entirely undisturbed. The 5th Earl of Carnarvon, a
keen amateur egyptologist who was financing the project, joined Carter and his
team to enter the burial chambers, where they found the young pharaoh’s
mummified body and a wealth of religious objects, wall paintings and
inscriptions as well as equipment he would need in the afterlife.
The
discovery created a worldwide press sensation and stories spread about a curse
on anyone who dared to break into a pharaoh’s tomb. It was not long before Lord
Carnarvon died in Cairo aged 56 and the lights in the city went out, which set
off a frenzy of speculation. Sir Arthur Conan Doyle told the American press
that ‘an evil elemental’ spirit created by priests to protect the mummy could
have caused Carnarvon’s death.
No
curse had actually been found in the tomb, but deaths in succeeding years of
various members of Carter’s team kept the story alive, especially in cases of
death by violence or in odd circumstances.
The first film directly
pointing to Tutankhamen’s curse was “The Mummy” which is a 1932 classic
American horror film directed by Karl Freund. Released
by Universal Studios, the film stars Boris Karloff and Zita Johann.
The film is about an ancient Egyptian mummy named Imhotep who is discovered by
a team of archeologists and inadvertently brought back to life through a magic
scroll. Disguised as a modern Egyptian, the mummy searches for his lost love,
whom he believes has been reincarnated into a modern girl. This curse theme has
been and is very popular in horror films even today. New popular movies and sequels based more or less on the original Mummy has been made since 1940's (among others The Mummy from 1999, The Return of the Mummy from 2001, The Scorpion King from 2002 and The Mummy from 2017).
Another
popular theme was Cleopatra. The first short film silent movie set in ancient
Egypt tells the story of Cleopatra and Marc Antony. Antony and Cleopatra (USA, 10m) is
a 1908 film starring Maurice Costello and Florence Lawrence in
the title roles, based on William Shakespeare's play of the same
name. It was the first film to dramatize the ill-fated romance
between Mark Antony and Cleopatra VII of Egypt.
First
full length movie is Cleopatra (USA, 88m), a 1912 American silent historical
drama starring Helen Gardner in the title role and directed by
Charles L. Gaskill. The film was based on a play written by Victorien
Sardou. The 1912 version of Cleopatra still exists in its
entirety. Turner Classic Movies had the print restored and
commissioned a new musical score for the film. The restored version aired on
TCM in August 2000. The first European movie set in ancient Egypt was Marcantonio
e Cleopatra (Italy 1913) a 1913 Italian silent historical
film directed by Enrico Guazzoni and starring Amleto
Novelli and Gianna Terribili-Gonzales.
A
massive spectacle Cleopatra is a 1963 American epic historical
drama film directed by Joseph L. Mankiewicz. It stars Elizabeth
Taylor in the role of Cleopatra, Richard Burton as Marc Antony and Rex
Harrison as Julius Caesar. It chronicles the struggles of Cleopatra, the
young Queen of Egypt, to resist the imperial ambitions of Rome.
The film achieved notoriety during its production for its massive cost overruns and production troubles, and personal scandal around co-stars Taylor and Burton. During filming, Taylor met Burton and the two began an adulterous affair; the scandal made headlines worldwide, since both were married to others, and brought bad publicity to the already troubled production. It was the most expensive film ever made up to that point and almost bankrupted 20th Century Fox.
The film achieved notoriety during its production for its massive cost overruns and production troubles, and personal scandal around co-stars Taylor and Burton. During filming, Taylor met Burton and the two began an adulterous affair; the scandal made headlines worldwide, since both were married to others, and brought bad publicity to the already troubled production. It was the most expensive film ever made up to that point and almost bankrupted 20th Century Fox.
Cleopatra was
the highest-grossing film of 1963, earning box-office of $57.7 million,
yet lost money due to its production and marketing costs of $44 million. Fox eventually recouped its
investment in 1966 when it sold the television broadcast rights to ABC. It won
four Oscars. Many people thought that the movie was frustratingly boring but if
you keep on watching it you can get something out of it eventually.
The
Egyptian is a 1954 American epic drama film made by 20th
Century Fox. Filmed in CinemaScope with color by DeLuxe, it was
directed by Michael Curtiz. It is loosely based on the Finnish writer Mika
Waltari's novel of the same name. Leading roles were played by Edmund
Purdom, Jean Simmons, Victor Mature and Peter Ustinov,
and Michael Wilding. Originally Marlon Brando was going to play the
lead but he quit because of “mental strain”. As location filming in Egypt had already started, Fox sued Brando for $2 million. Later Fox's lawsuit against Brando was resolved.
Sinuhe
(Edmund Purdom), a struggling physician in 18th dynasty Egypt (14th
Century BC), is thrown by chance into contact with the
pharaoh Akhnaton (Michael Wilding). He rises to and falls from great
prosperity, wanders the world, and becomes increasingly drawn towards a new
religion spreading throughout Egypt. His companions throughout are his lover,
named Merit (Jean Simmons), and his corrupt but likable servant, Kaptah (Peter
Ustinov). The
movie was not a big success and the critics said that it was boring and the
casting was not good enough. Unfortunately they were right about a lot of it.
Also Biblical themes like Cecil B. DeMille's The Ten Commandments from 1923 and 1956 were a big success and especially the 1956 version was a spectacle. Those movies tell a story of Moses and the Israelites and their exodus from Egypt. A modern version of it called Exodus: Gods and Kings was released in 2014.
Ancient
Egypt is certainly one of the most interesting periods in world history, and
for good reason! The culture of Egypt was unique: the pharaohs, several gods, the
pyramids, and of course the mummies. What else is needed to make an exciting
movie! Viewing especially Hollywood-productions from an academic viewpoint some of the ancient Egyptian elements in those films are not accurate in terms of scientific egyptology. There are and there will be a number of feature films that give us a
glimpse into the ancient Egypt. Many of these movies are horror movies, some romantic movies,
some epics, focusing on great tales and mythology from the age and also from the modern
egyptological research and stories.














Ei kommentteja:
Lähetä kommentti