Kuvia Hatšepesutin
temppelistä
© Kalevi
Mikkonen 2023
Hatšepesut (1479 – 1458 eKr.) oli
naispuolinen farao, joka hallitsi Egyptiä Uuden valtakunnan 18.
dynastian aikana. Hän oli pisimpään hallinnut naispuolinen farao. Hatšepesut
rakennutti lukuisia temppeleitä ja monumentteja. Hänen miehensä
farao Thutmosis II kuoli vuonna 1479 eKr. Koska hänen toisen vaimonsa kanssa
saamansa poika myöhempi Thutmosis III oli vielä lapsi, Hatšepesutista
tuli sijaishallitsija poikapuolensa aikuistumiseen saakka. Seitsemäntenä
hallitusvuotenaan Hatšepesut kuitenkin muutti lakia ja kruunautti itsensä
Egyptin faraoksi. Hän otti itselleen kaikki kuninkaalliset nimet ja arvonimet,
jotka hän kaiverrutti kieliopillisesti feminiinimuodossa. Hänet oli ennen
kruunaustaan vielä kuvattu naisena, mutta sen jälkeen hänet alettiin kuvata
miehenä.
Kuningatar
Hatšepesutin temppeli, jota egyptiläiset kutsuvat Djeser-Djeseruksi - pyhien pyhäksi, on Niilin länsirannan
vaikuttavin rakenne. Muinaisissa teksteissä ei mainita rakennuspäivää. Temppelin
rakentaminen kesti yli kymmenen vuotta, ja se toteutettiin useassa vaiheessa. Tärkein
rakentajista oli Hatšepesutin suosikkiarkkitehti nimeltä Senenmut (Senmut), joka
oli vaikutusvaltainen hahmo kuninkaallisessa hovissa. Temppelin rakentaminen
sai paljon vaikutteita viereisestä Mentuhotep II:n temppelistä. Koska temppeli
sijaitsi pyramidimaisen Meresger-vuoren huipun jyrkän vuorenseinämän juurella,
Senenmut antoi temppelin yhtyä kolmella avoterassilla ikään kuin asteittain
jyrkkään vuorenseinämään, jolloin pyramidin muotoinen vuorenhuippu tuli olemaan
osa temppeliä. Terassit yhdistettiin toisiinsa rampein ja ympyröitiin muureilla. Sfinksien reunustama puistokäytävä johti viljelysmailta paljaan vuorimaan kautta temppelin suurelle pihalle. Temppelin tuli esittää myrhaterasseja Puntin maassa, jonne Hatšepesut
oli aikoinaan lähettänyt tunnetun kaupparetkikuntansa. Terassien
arkkitehtonista kauneutta lisäsivät aikoinaan kauniit puuistutukset. Pilareita
ja seiniä koristivat taidokkaasti tehdyt reliefit, jotka esittävät sarjakuvina
Hatšepesutin syntymää, retkeä Puntin maahan sekä kahden Karnakin obeliskin
pystyttämistä. Useimmissa reliefeissä värit ovat säilyneet, vaikka temppeli
muuten olikin kärsinyt vaurioita. Temppelin kolmannella tasolla oli pyhäköt Amen-, Hathor- ja Anubis-jumalille samoin kuin se pyhäkkö, johon oli sijoitettu
Hatšepesut solmi kauppasuhteita muiden maiden kanssa. Hän oli kunnioitettu maan rajojen ulkopuolella eikä yhtäkään hänen isänsä valloittamista alueista menetetty, vaan rauha näytti vallitsevan egyptiläisten valloittamilla alueilla. Jokainen maa maksoi hänelle veronsa: norsunluuta, eebenpuuta, kultaa, kuparia, jalokiviä, syötäviä hedelmiä ja kasveja. Puntin maasta tuotiin Amenin kultin vaalimisessa tarvittuja suitsukkeita ja mirhaa sekä mausteita, norsunluuta, villieläimiä ja karjaa.
Hatšepesutin
kuoleman jälkeen hänen seuraajansa Thutmosis III yritti poistaa hänen muistonsa
raaputtamalla tämän nimet ja kuvat pois kaikkialta, missä vain sattui niitä
huomaamaan. Ptolemaioksen aikoina maanvyörymien vaurioittama ylempi terassi
palautettiin. Myöhemmin kerettiläisfarao Akhenaten raaputti vihaamansa
Amen-jumalan kuvat ja lopuksi kristityt munkit raaputtivat parhaalla taidollaan
temppelin seiniä, koska temppeli oli Kristuksen syntymän jälkeen muutettu
luostariksi Pohjoisen luostarin nimellä (Deir el Bahri).
Pictures of the mortuary temple of Hatshepsut
The mortuary
temple of Hatshepsut (Egyptian: Ḏsr-ḏsrw
meaning "Holy of Holies") is a mortuary temple built during the reign
of Pharaoh Hatshepsut of the Eighteenth Dynasty of Egypt. Located opposite the
city of Luxor, it is considered to be a masterpiece of ancient architecture. Its
three massive terraces rise above the desert floor and into the cliffs of Deir
el-Bahari. The temple's twin functions are identified by its axes: its main
east-west axis served to receive the barque of Amun-Re at the climax of the
festival, while its north-south axis represented the life cycle of the pharaoh
from coronation to rebirth.
Construction
of the terraced temple took place between Hatshepsut's seventh and twentieth
regnal year, during which building plans were repeatedly modified. In its
design it was heavily influenced by the Temple of Mentuhotep II of the Eleventh
Dynasty built six centuries earlier. In the arrangement of its chambers and
sanctuaries, though, the temple is wholly unique. The main axis, normally
reserved for the mortuary complex, is occupied instead by the sanctuary of the
barque of Amun-Re, with the mortuary cult being displaced south to form the
auxiliary axis with the solar cult complex to the north. Separated from the
main sanctuary are shrines to Hathor and Anubis which lie on the middle
terrace. The porticoes that front the terrace here host the most notable
reliefs of the temple; those of the expedition to the Land of Punt and of the
divine birth of Hatshepsut, the backbone of her case to rightfully occupy the
throne as a member of the royal family and as godly progeny. Below, the lowest
terrace leads to the causeway and out to the valley temple.
















Ei kommentteja:
Lähetä kommentti