Gizan suuri sfinksi
© Kalevi Mikkonen 2025
"Sfinksi, joka oli niin vanha, että se oli valvonut koko maailman lapsuutta, vajonneena katkeamattomaan mietiskelyyn, oli nähnyt sivilisaatioiden nousevan loistoonsa ja sitten jälleen hitaasti vajoavan kuin kuihtuneet kukat. Se oli nähnyt huutavien hyökkääjien kulkevan ohi ja jälleen takaisin, tulevan ja lähtevän, tulevan ja jäävän. Ja silti se seisoi paikallaan, niin äärettömän tyynenä, niin täysin minkään inhimillisten tunteiden järkyttämättä. Sfinksi vapauttaa ihmisen kaikesta tulevaisuuden huolehtimisesta, kaikista sydämen taakoista. Ja se muuttaa menneisyyden filminauhaksi, jota voi katsella huolettomana, kuin sivullisena. Kohtalo tuntui hiipivän ihoni alle yön pimeydessä.”
― Paul Brunton (1898–1981)
Gizan sfinksi on muinaisen
Egyptin aikana rakennettu lepäävää ihmiskasvoista leijonaa esittävä veistos.
Gizan veistos on sfinkseistä suurin ja tunnetuin. Se sijaitsee Egyptissä Gizan
tasangolla kolmen pyramidin vieressä. Nimi sfinksi on kuitenkin syntynyt vasta
klassisen antiikin aikana. Sfinksin alkuperäistä nimeä ei tiedetä, mutta Uuden
valtakunnan aikana sen nimi oli auringonjumala Hor-em-akhet (Horisontin Horus). Koko maailma tuntee sen ainakin
valokuvista ja voi havaita sen runnellut kasvot. Se, mitä maailma ei tiedä, on
se, miksi ja koska se kaivettiin esiin veistämällä kiinteästä kalkkipitoisesta
kivestä ja muokattiin muotoonsa. Sfinksin iästä on esitetty useita arveluja.
Yleensä sfinksin arvellaan olevan peräisin farao Khafren ajalta noin vuodelta
2520–2492 eKr. On tosin mahdollista että se olisi paljon vanhempikin. Kukaan ei
oikeastaan tiedä, kuka sen on tehnyt tai milloin.
Arkeologi Selim Hassan on
todennut: ”Kaikki asiat huomioon ottaen
näyttää siltä, että meidän on annettava kunnia tämän, maailman upeimman
patsaan, pystyttämisestä Khafrelle, mutta aina tällä varauksella: ettei ole
olemassa yhtäkään aikalaiskirjoitusta, joka yhdistää sfinksin Khafreen.”
Tuo kolossaalinen kiviluomus
on jäänyt eloon jokaisen sivistyskauden yli ja se pitää yhä sisimmän
olemuksensa koskemattomana. Nuo arvokkaat ja ylevät kasvot eivät paljasta
mitään, nuo vaikenevat kiviset huulet ovat sitoutuneet ikuiseen hiljaisuuteen.
Roomalainen Gaius Plinius Secundus
(Plinius vanhempi) (n. 23/24–79 jKr.) kirjoitti aikoinaan, että se oli ”ihmeellinen taideteos, jossa on kiinnitetty
huomiota hiljaisuuteen, vaitioloon, koska seudun ihmiset pitivät sitä
jumaluutena”.
Gizan sfinksi on sijoitettu
siten, että sen kasvot osoittavat tarkalleen kohti itää auringonjumalan nousun
suuntaan. Se on noin 20 metriä korkea ja 72,5 metriä pitkä. Sen vyötärö on 10
metriä leveä ja lonkat 19 metriä. Kasvojen leveys on 4,15 metriä. Kasvot oli
alkujaan maalattu punaisilla, sinisillä ja vihreillä väreillä. Sfinksi ei ole
kokonaan veistetty kalliosta, sillä veistäjät havaitsivat, että alla oleva
kiinteä kallio ei ollut tarpeeksi kookas, jotta sen mukaan olisi kyetty
toteuttamaan se luonnos, joka heille oli annettu. Siksi heidän täytyi rakentaa
osa pyöreää takaruumista ja viidentoista metrin pituiset etujalat erikseen
muuratuista tiilistä ja työstetyistä kivistä saadakseen valmiiksi suunnattoman
suuren työnsä.
Gizan sfinksin pää oli alun
perin luonnon muovaama lohkare, joka oli maanpinnan yläpuolella. Sfinksin
vartalo on maanpinnan alapuolella. Sfinksin ympärille kaivettiin
puolisuunnikkaan muotoinen kaivanto, josta kaikki kiviaines poistettiin. Sen
jälkeen veistoksen pää ja vartalo muotoiltiin ja viimeisteltiin kuparitaltoilla
ja puuvasaroilla. Sfinksin pää on ollut tuhojen kohteena useasti ja sen nenä on
irronnut ehkä jo 1300-luvulla uskonnollisten kiihkoilijoiden toimesta. Myös sen
parta on irronnut ja se on nykyisin British Museumissa. Myös sfinksin hymy,
jota muinaiset matkailijat kuvasivat, on kadonnut, ja tilalle on jäänyt hieman
surullinen ja ivallinenkin ilme.
On olemassa lukuisia
kertomuksia, että sfinksin alla on maanalaisia kryptoja, joissa papit
suorittivat tarkoin vartioituja ja salaisia uskonnollisia menoja. Siellä
kerrotaan olevan maanalainen käytävä ja kammioita, jonka kautta papit kulkivat
Suuren pyramidista sfinksille. Mitään näistä ei ole löydetty eikä kyllä
pahemmin etsittykään. Sfinksin sivulla on kuitenkin lyhyt käytävä sfinksin
sisälle, joka on löydetty. Brittiläinen eversti Howard Vyse yritti 1800-luvulla
ratkaista sfinksin arvoituksen kuultuaan kertomuksista ja porasi yhdeksän
metriä silloin hiekan peitossa pääosin olleeseen sfinksiin, eikä löytänyt
onttoja kammioita. Hän ei tosin tullut lähellekään sfinksin perustaa. Onneksi
hän jätti sen työn sikseen, ettei tuhonnut koko teosta.
Aikojen kuluessa aavikolla
puhaltavat tuulet ovat haudanneet Gizan sfinksin useasti kaulaa myöten
hiekkaan, kunnes 18. dynastian farao Thutmosis
IV kaivoi sen esiin. Tarun mukaan nuori prinssi Thutmosis oli metsästämässä
Gizan pyramidien lähistöllä. Kun hän asettui sfinksin varjoon lepäämään ja
nukahti, sfinksi näyttäytyi hänelle unessa ja lupasi, että jos Thutmosis
kaivaisi sfinksin esiin hiekasta, hänestä tulisi farao. Unessa Thutmosis sai
myös tietää, että sfinksin edustama Hor-em-akhet-Atum-Khepri-jumala
oli hänen isänsä. Thutmosis kaiverrutti tapahtumasta ”unisteelan”, jossa hän
kuvailee unensa. Steelan hän asetti sfinksin jalkojen väliin, jossa se on yhä
tänäkin päivänä. Tämän jälkeen sfinksi on hautautunut lähes kokonaan hiekkaan
monta kertaa. Mm. Rooman filosofikeisari Marcus Aurelius (161–180 jKr.)
vieraili sfinksin luona, joka oli silloin kaulaa myöten hautautunut hiekkaan.
Hän poistatti hiekan teoksen ympäriltä ja korjautti sen rikkoutuneita
muurattuja osia.
Eroosio on kuluttanut
sfinksiä varsinkin nykyaikana, jolloin se on ollut hiekasta vapaana. Patsaasta
irtoaa jatkuvasti suuria paloja ja eri aikakausien konservoijat ovat lisänneet
hävitystä käyttämällä virheellisiä menetelmiä (mm. betonilaastia). Myös
keinokastelu ja sen mukanaan tuoma suola imeytyvät sfinksin pintaan
kapillaari-ilmiön seurauksena irrottaen haurastuneita palasia sen pinnasta.
Myös suuri matkailijoiden määrä satojen vuosien aikana on vahingoittanut
sfinksiä. Vuonna 1998 Egypti juhli korjatun Gizan sfinksin paljastamista
suurellisin menoin. Restaurointiurakka vei kymmenen vuotta ja 2,5 miljoonaa
dollaria.
Gizan legendaarinen jo
vuosikymmeniä esitetty n. tunnin mittainen ääni- ja valoshow on upea iltatapahtuma,
joka valaisee pyramideja ja sfinksiä ja tuo Egyptin historian henkiin valojen
ja kerronnan kautta. Esitys tarjoaa ainutlaatuisen kokemuksen. Ehdottomasti
kannattaa katsoa tuo show Egyptin pimeässä illassa. Roger Mooren tähdittämässä
elokuvassa James Bond – rakastettuni vuodelta 1977, jossa
seikkailtiin myös Egyptissä, on yksi hieno kohtaus ääni- ja valoshown
merkeissä.




.png)
.png)



Ei kommentteja:
Lähetä kommentti